De Nederlandse Autoriteit Markt & Consument (ACM) verplicht Apple om de voorwaarden voor datingapps in de Nederlandse Apple App Store aan te passen.

Datingappaanbieders hebben nu geen vrije keuze voor een betaalsysteem voor aankopen die in de datingapp worden gedaan door consumenten. Als Apple de onredelijke voorwaarden niet binnen twee maanden wijzigt, moet ze per week een dwangsom van 5 miljoen euro betalen met een maximum van 50 miljoen euro. Op die manier wil de ACM de onredelijke voorwaarden van Apple voor datingappaanbieders snel verbeteren.

De ACM is een onafhankelijke toezichthouder die zich sterk maakt voor goed werkende markten voor mensen en bedrijven. De ACM houdt met dat doel toezicht op de mededinging, een aantal specifieke sectoren en het consumentenrecht.

De ACM heeft nu handhavend opgetreden en verplicht Apple om te stoppen met de onredelijke voorwaarden voor dating apps. Een stap in de goede richting. Helaas ziet het optreden van de ACM alleen op datingapps en stelt Apple nog steeds dezelfde onredelijke voorwaarden voor andere apps.

Lees het besluit van ACM hier: https://www.acm.nl/nl/publicat…